Spadek - porady prawne
Publiczny rejestr spadkowy
Rejestr Spadkowy jest to rejestr publiczny, w którym gromadzone są informacje o dokumentach poświadczających dziedziczenie. Funkcjonuje w ramach Rejestru Aktów Poświadczenia Dziedziczenia od 8 września 2016 r.
Wpisów do Rejestru dokonują notariusze i sądy. Ma to uniemożliwić kilkukrotne stwierdzanie nabycia spadku po tym samym zmarłym i usprawnić poszukiwanie informacji na temat lokalizacji dokumentu stwierdzającego, kto jest spadkobiercą.
Rejestr Spadkowy składa się z dwóch części. Zawierają one informacje o:
- aktach poświadczenia dziedziczenia (APD) - sporządzanych przez notariuszy;
- postanowieniach o stwierdzeniu nabycia spadku - wydawanych przez sądy;
- europejskich poświadczeniach spadkowych (EPS) - sporządzonych przez notariuszy lub wydawanych przez sądy.
W Rejestrze Spadkowym nie umieszcza się dokumentów stwierdzających prawo do spadku, lecz informacje o tym, gdzie wspomniane dokumenty można odnaleźć. Dostęp do informacji o dokumentach zarejestrowanych w Rejestrze Spadkowym można uzyskać bezpłatnie, wypełniając elektroniczny formularz. Należy w nim podać numer PESEL spadkodawcy lub dane go identyfikujące.
Aby otrzymać wypis zarejestrowanego aktu poświadczenia dziedziczenia lub odpis postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku należy być stroną aktu lub osobą, dla których zastrzeżono w akcie prawo otrzymania wypisu. Dotyczy to również ich prawnych następców oraz osób, które wykażą interes prawny.
Akty poświadczenia dziedziczenia sporządzane przez notariuszy z chwilą zarejestrowania w Rejestrze zyskują moc prawną prawomocnych postanowień o stwierdzeniu nabycia spadku. W takiej sytuacji postępowanie o stwierdzenie praw do spadku można przeprowadzić także w kancelarii notarialnej - procedura trwa wówczas znacznie krócej niż postępowanie sądowe.
Opłata pobierana przez sądy i notariuszy za wpisy do Rejestru spadkowego wynosi 5 zł.
Notariusz odmawia sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia:
- w stosunku do spadku, dla którego został już sporządzony akt poświadczenia dziedziczenia lub zostało wydane postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku;
- jeżeli w toku sporządzania protokołu dziedziczenia ujawnią się okoliczności wskazujące, że przy jego sporządzeniu nie były obecne wszystkie osoby, które mogą wchodzić w rachubę jako spadkobiercy ustawowi lub testamentowi, lub też osoby, na których rzecz spadkodawca uczynił zapisy windykacyjne, albo istnieją lub istniały testamenty, które nie zostały otwarte lub ogłoszone;
- w sprawie, w której nie obowiązuje jurysdykcja krajowa.